jesteś na stronie klasztoru WSD
formacja
Reguła i życie braci mniejszych jest takie: zachowywać świętą Ewangelię Pana naszego Jezusa Chrystusa, żyjąc w posłuszeństwie, bez własności i w czystości.
Zgodnie z tymi słowami każdy z nas stara się jak najwierniej wypełnić Ewangelię Jezusa Chrystusa.
To oznacza, że przez całe życie każdy powinien podejmować wysiłek wzrastania. Szczególne znaczenie mają pierwsze lata formacji.
postulat [1 rok]
Naszą przygodę zaczynamy od postulatu. Jest to czas poznawania zasad życia zakonnego. Przeżywa się go we wspólnocie klasztornej, przy której działa dom formacyjny. Bracia kandydaci podejmują proste codzienne prace klasztorne. Zdobywają również podstawową wiedzę z zakresu duchowości i historii zakonu oraz charyzmatu franciszkańskiego. Ważny jest tu akcent braterstwa. Z tego względu czas ten służy nauce życia wspólnotowego.
Obecnie postulat znajduje się w Gnieźnie i odbywa się go z braćmi z wszystkich polskich prowincji.
nowicjat [1 rok]
Nowicjat jest czasem ścisłego przyglądania się przez kandydata życiu zakonnemu i poznawania reguły. Trwa jeden rok. U jego początku bracia otrzymują habit zakonny (obrzęd obłóczyn). Jego zwieńczeniem jest złożenie pierwszych ślubów zakonnych. W czasie trwania nowicjatu bracia poznają bliżej charyzmat franciszkański, historię Zakonu, sylwetkę i duchowość św. Franciszka z Asyżu. Jest to czas próby, który ma duży wpływ na ukształtowanie postawy zakonnika. Nowicjat wieńczy złożenie pierwszych ślubów zakonnych.
Obecnie nowicjat znajduje się w Smardzewicach (k. Tomaszowa Mazowieckiego) i odbywa się go z braćmi z wszystkich polskich prowincji.
Dalej można wybrać jedną z dwóch dróg:
juniorat [4 lata] - formacja na brata zakonnego
lub
seminarium [7 lat] - formacja dla kandydatów na kapłanów
juniorat
Po pierwszych ślubach bracia pod okiem swego mistrza odbywają czteroletni juniorat. W tym czasie kontynuowana jest formacja w dziedzinie duchowej, intelektualnej i wspólnotowej, poszerzona o formację zawodową. Na zakończenie tego czasu bracia składają uroczyste, wieczyste śluby zakonne.
Bracia zakonni, choć nie przyjmują święceń kapłańskich, spełniają szereg istotnych funkcji. Oprócz posług w zakrystii, w kuchni, na furcie klasztornej, czy też prac związanych z funkcjonowaniem klasztoru i kościoła, Zakon stwarza możliwość podejmowania innej, dostosowanej do współczesnych realiów działalności, jak studia czy opieka nad grupami działającymi przy wspólnotach franciszkańskich.
Juniorat odbywa się w naszym seminarium w Krakowie.
seminarium
W ramach przygotowania się do przyszłej posługi kapłańskiej bracia klerycy podejmują studia, które również są elementem formacyjnym. Nasze seminarium jest wydziałem Papieskiego Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie oraz częścią działającego w tym mieście Studium Franciszkańskiego.
Nauka jest podzielona na trzy etapy:
1. część filozoficzna [pierwsze dwa lata],
2. rok franciszkański [rok praktyk],
3. część teologiczna [cztery lata]
Rok praktyk jest dodatkowym elementem naszych studiów, który pozwala nam lepiej przygotować się do podjęcia pracy duszpasterskiej.
Te czas spędzamy w klasztorach naszej prowincji. Dodatkowo przeżywamy warsztaty z duchowości franciszkańskiej. Mamy również możliwość przyglądania się funkcjonowaniu wybranym przez nas dziełom.
Po czterech latach od rozpoczęcia seminarium składane są śluby wieczyste.
Diakonat obejmuje ostatni rok studiów seminaryjnych, przy czym ostatni semestr jest przeznaczony na odbycie praktyki diakońskiej w jednej z placówek naszej prowincji zakonnej. Po ukończeniu całości seminarium odbywają się święcenia kapłańskie.
Celem studiów jest zapoznanie alumnów z całokształtem nauki katolickiej, tak aby głęboko w nią wnikali, kierowali się nią w życiu oraz zdolni byli ją głosić, wyjaśniać i bronić w kapłańskim posługiwaniu. Poprzez studium teologii przyszły kapłan ma wniknąć głęboko w słowo Boże, wzrastać w życiu duchowym i przygotować się do wypełniania posługi pastoralnej.
- Antropologia filozoficzna
- Etyka
- Filozofia Boga
- Historia filozofii
- Filozofia przyrody
- Logika
- Metafizyka
- Ogólna metodologia nauk
- Teoria poznania
- Filozofia kultury
- Wprowadzenie do Biblii
- Egzegeza Starego Testamentu
- Egzegeza Nowego Testamentu
- Teologia Biblijna
- Patrologia
- Religiologia
- Teologia fundamentalna
- Teologia dogmatyczna – Trynitologia
- Teologia dogmatyczna – Protologia
- Teologia dogmatyczna – Chrystologia
- Teologia dogmatyczna – Pneumatologia
- Teologia dogmatyczna – Charytologia
- Teologia dogmatyczna – Eklezjologia
- Teologia dogmatyczna – Mariologia
- Teologia dogmatyczna – Sakramentologia
- Teologia dogmatyczna – Eschatologia
- Ekumenizm
- Teologia moralna
- Teologia duchowości
- Katolicka nauka społeczna
Przedmioty historyczno–prawne: Studium Historii Kościoła ukazuje, opierając się na źródłach historycznych, powstanie i rozwój Kościoła, jako Ludu Bożego rozszerzającego się w przestrzeni i czasie, na tle dziejów powszechnych. Znajomość podstawowych przepisów prawa kanonicznego jest niezbędna zarówno w życiu osobistym kapłana, jak i w spełnianiu przezeń wielorakiej posługi duszpasterskiej.
- Historia Kościoła
- Prawo kanoniczne
- Prawo wyznaniowe
- Teologia pastoralna
- Liturgika
- Homiletyka
- Muzyka kościelna
- Psychologia pastoralna
- Pedagogika z dydaktyką
- Katechetyka
Lektoraty:
- Język łaciński
- Język grecki
- Język nowożytny ( do wyboru: angielski, niemiecki, włoski, hiszpański)
- Hagiografia franciszkańska
- Duchowość OFMConv
- Historia duchowości franciszkańskiej
- Szkoła Franciszkańska
- Duszpasterstwo franciszkańskie
- Ekologia
- Kierownictwo duchowe
- Mass media w duszpasterstwie
- Misjologia
- Prawo zakonne
- Historia sztuki i zasady konserwacji zabytków
- Wykład monograficzny
- Teoria i praktyka spowiedzi